اصول عملکرد ترازو

ترازوی آزمایشگاهی

همان طور که میدانید ترازو از ارکان اصلی یک آزمایشگاه است تا بتوانیم مقدار و میزان مواد با نسبت های از قبل تعیین شده را به درستی اندازه گیری کنیم و دقت فعالیت های کنترل کیفی را افزایش دهیم. لذا انتخاب ترازوها با دقت و ظرفیت مورد نظر در آزمایشگاه بسیار حائز اهمیت میباشد.

اصول عملکرد ترازو

تفاو تهای عمده ای در طراحی، اساس کار و اهداف اندازه گیری در ترازوها وجود دارد. درحال حاضر، ترازوها به دوگروه عمده تقسیم میشوند: ترازوهای مکانیکی و الکترونیکی. در اینجا به بررسی عملکرد ترازوهای الکترونیکی می پردازیم.

سیستم پردازش سیگنال

این سیستم از یک مدار تشکیل شده است که سیگنال الکترو نیکی ساطع شده از ترانسفورماتور را به اطلاعات عددی روی صفحه نمایش تبدیل می کند و شامل قسمت های زیر است:

1- تنظیم صفر :

تنظیم صفر باید برای هر بار توزین انجام گیرد. این تنظیم با دکمه های که معمولاً در قسمت جلوی ترازو است، انجا م می شود و برای صفرکردن ظرف توزین مورد استفاده قرارمی گیرد.

2-کنترل تکرارپذیری:

در این روش مقادیر انداز ه گیری شده در مدت زمان معین جمع و میانگین خوانده ها محاسبه می شود. استفاده از این روش زمانی که اعداد در حالت ناپایدار جمع آور ی می شوند، برای مثال در مکانی که جریان هوا و یا ارتعاشات زیادی وجود دارد، بسیار مفید است . این نوع کنترل، زمان لازم برای پایدارماندن یک خوانده را تعیین می کند. همچنین این کنترل در استفاده از روش خاص، مناسب است.

3-گردکردن :

به طور معمول، ترازوهای الکترونیکی بسیار سریعتر نتایج را پرداز ش می کنند و نتیجه نهایی گرد شده را روی صفحه نمایش می دهند.

4- چراغ نشانگر پایداری :

وقتی نتایج انداز ه گیری ثابت شد، این چراغ کمرنگ شده و نتایج قرائت می شوند. در مد لهای دیگر ترازو، این چراغ، نمایش نتیجه روی صفحه را امکان پذیرمی سازد.

5-مراحل سیگنال الکترونیکی :

در این مرحله نتایج نهایی روی صفحه نمایش داد ه می شود. همچنین، ممکن است عملکردهای وزن اجسام متحرک)مانند حیوانات) و محاسبه های مرتبط وزن را نیز داشته باشد. محاسبات به وسیله میکروپروسسور و براساس دستورالعمل کاربری دستگاه انجام می شود.

موارد رسیدگی و نگهداشت ترازو به افزایش طول عمر مفید آن کمک شایانی میکند که در زیر به بعضی موارد اشاره می شود :
1-کفه ی ترازو را تمیزکنید تا عاری از گرد و خاک شود. این کار با یک پارچه تمیز مرطوب شده با آب مقطر انجام می گیرد. اگر آلودگی روی کفه است، میتوان از پاک کننده ملایم استفاده کرد همچنین، می توان از یک قلم با موهای نرم برای پاک کردن ذرات روی کفه استفاده کرد.
2-محفظه شیشه ای ترازو را از داخل و خارج تمیزکنید و مطمئن باشید که محفظه عاری از گردوخاک است.
3-از کارکرد صحیح مکانیسم های تنظیم در قسمت جلوی محفظه مطمئن شوید.
4-همیشه از ظرف تمیز و از قبل وزن شده برای وزن کردن)از ظر ف شیشه ای یا یک کاغذ وزن درصورت امکان( استفاده کنید.
پلاستیک می تواند به روش الکترومغناطیسی دارای بارالکتریکی شود که برای وزن کردن پودر و یا پودری از دانه های ریز شیمیایی مناسب نیست.
5- هرگونه ریخت و پاش سریعاً باید تمیزشود تا از خوردگی و یا آلودگی جلوگیری شود. می توان از اتانول 70 % برای گندزدایی کفه ترازو استفاد ه کرد.

• هرگز ترازو را روغن کاری نکنید، مگر به پیشنهاد سازنده. هر ماده که در مکانیسم ترازو تداخل ایجادکند، در مراحل انداز ه گیری تأثیرگذار خواهد بود.

فروش ترازوی دیجیتال
فروش ترازوی دیجیتال

برچسب ها

top