دستگاه بن ماری آزمایشگاهی

بن ماری آزمایشگاهی از کلمه ی فرانسوی bain marie به معنی حمام آب گرم معادل انگلیسی water bath می آید, دستگاهی است که دارای حوضچه ای استیل که با آب پر می شود و ظروف مختلف آزمایشگاهی درون آن قرار می گیرد. حرکت همرفتی گرما در آب از حرارت مستقیم شعله جلوگیری کرده و سبب ایجاد حرارت یکنواخت و قابل کنترل در آن می شود . بن ماری در آزمایشگاه های مختلفی از جمله آزمایشگاه های تحقیقاتی ، کلینیکی ، صنایع غذایی و آموزشی کاربرد دارد . برای انجام تست های سرم شناسی ، ترکیب مواد اگلوتیناسیون ، تست های بیوشیمی ،آزمایش های دارویی و روش های انکوباسیون صنعتی و … استفاده می شود.

محدوده دمایی فعالیت بن ماری معمولا در گستره ی دمای اتاق (25) تا 60 درجه c است ، برای دماهای بیش از 100 درجه ملزم به استفاده از یک درپوش با مشخصه های خاص می باشد. بن ماری ها معمولا در محدوده ظرفیت 2 تا 30 لیتر ساخته می شوند.

    اجزای بن ماری آزمایشگاهی :

  • دارای یک مخزن دو جداره‌ی استیل است که به خوبی عایق ‌بندی شده است
  • المنت : به منظور گرم کردن آب داخل بن ماری که دارای قدرت گرمایی متفاوتی هستند . بسته به حجم و گنجایش آب داخل بن مارب انتخاب می شوند .المنت ها عایق و پوشیده اند تا از تماس مستقیم الکتریسیته با آب جلوگیری شود .
  • دماسنج : می تواند آنالوگ یا به صورت دیجیتالی باشد.
  • ترموستات : به منظور تنظیم و تثبیت دمای آب موجود در مخزن استفاده می شود . در بسیاری از بن ماری های جدید از سیستم میکروکنترلی به منظور تنظیم دمای آب مخزن استفاده می‌کنند .

    ایمنی دستگاه بن ماری آزمایشگاهی

  • محل قرار گیری بن ماری تراز بوده و مقاومت لازم برای تحمل وزن در زمان پر بودن مخزن را داشته باشد.
  • برای پر کردن دستگاه از آب یک بار مقطر استفاده شود . در صورت مشاهده آلودگی در آب بن ماری، بلافاصله آب آن را تخلیه و پس از شستشوی محفظه آن را از آب تمییز پر نمایید .
  • در صورت عدم استفاده حتما آن را از پریز برق جدا کنید.
  • جنس بدنه بن ماری از ورق آهن می باشد و توسط رنگ با مقاومت بالا و با سیستم الکتروستاتیک پوشش دهی می شود تا زنگ نزند ، هیچ گاه از مواد شیمیایی و اسیدی برای تمیزی استفاده نشود .
  • از ریختن آب روی قسمت ها ی الکتریکی خودداری نمایید.
  • قبل از روشن کردن ان باید از کافی بودن حجم آب اطمینان حاصل شود ، خصوصا زمانی که می خواهید شبانه یا برای مدت طولانی دستگاه را روی درجه حرارت بالا قرار دهید . بدیهی است کم شدن آب آن باعث بروز آسیب دستگاه و آتش سوزی خواهد شد.

انواع دستگاه بن ماری ازمایشگاهی

بن ماری ساده :

دستگاه بن ماری ساده

بن ماری درب شیبدار :

بن ماری درب شیبدار

بن ماری درب حلقوی :

بن ماری درب حلقوی

جهت خرید و یا مشاوره انواع تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی و همچنین انواع بن ماری جوش و یا سرولوژی میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تماس جهت مشاوره رایگان
ارسال فرم استعلام قیمت
top