هود لامینار فلو کلاس II

مکانیسم حذف ذرات در میکروفیلتر (هپا)

میکروفیلتر یا فیلتر هپا به عنوان یک جز برای جذب ذرات معلق در هوا در حالت ایده آل تا قطر 0.01 میکرون شناخته می شود که کاربردهای زیادی از منازل مسکونی تا خودروهای رزمی دارد. استاندارد های مربوط به هپا عموما توسط دپارتمان انرژی امریکا تعیین می گردد. عموما این استانداردها برمبنای جذب ذرات با قطر متوسط 3/. میکرومتر تا 97/99 درصد بنا شده اند.

فیلترهای هپا از مجموعه ای از فیبرهای متخلخل تشکیل شده است. این فیبرها عموما از نوع فایبرگلاس می باشند وضخامتی به اندازه 5/0 تا 2 میلیمتر را دارا می باشند. عوامل موثر در عملکرد فیلتر ضخامت فیبر، عمق فیلتر و سرعت ورودی هوا می باشد. فاصله هوایی بین فیبرهای فیلتر هپا بیش از 3/0 میکرومتر است. فرض رایج به اینکه هپا همانند یک الک رفتار می کند که در آن کوچکترین اجزا از بزرگترین ورودی عبور می کند فرض کاملا غلطی است.

برخلاف فیلترهای غشایی ، فیلترهای هپا به منظور کوچکترین ذرات و آلودگی ها طراحی شده اند. این اجزا از طریق سه مکانیزم زیر به دام انداخته می شوند:

1- حائل گشتن: یعنی اجزایی که در داخل خط جریان هوا قرار دارند و شعاع یکی از فیبرها را دارا هستند، می توانند به آن بچسبند.
2- گیر انداختن: یعنی اجزای بزرگ به دلیل اینکه باید در یکی از مسیرهای جریان قرار گیرند، نمی توانند از فیبرها خلاصی یابند.
3- نفوذ، یک مکانیزم افزایشی که به موجب برخورد ذرات با قطر کوچک تر، مخصوصا با قطر کمتر از 1/0 میکرومتر، با مولکول های هوا موجب به تاخیر افتادن برای قرارگیری در مسیر جریان می شود. که این پدیده احتمال جذب ذره به وسیله یکی از دو مکانیزم فوق را افزایش می دهد. در حقیقت این برخورد ذرات با جریان هوا آن ها را از مسیر مستقیم خارج می کند و احتمال جذب توسط فیلتر را بالا می برد.

هود لامینار فلو

برای ذرات با قطر کمتر از 1/. میکرومتر فرآیند نفوذ و فرآیندهای حائل گشتن و گیر انداختن برای ذرات با قطر بالای 4/0 موثر هستند. در این بین، برای قطر نفوذ 3/0 میکرومتر هر دو فرآیند حائل گشتن و گیر انداختن به طور نسبی ناکارآمد هستند. به همین دلیل به هنگام دسته بندی عملکرد فیلترهای هپا قطر را به عنوان مرجع در نظر می گیرند.

باید توجه گردد که برای فیلترهای هپا نمی توان انتظار جذب گازهای شیمیایی بو، دود و امثال آن ها را داشت و برای جذب چنین عواملی باید از فیلتر کربن فعال استفاده نمود.
ذکر این نکته ضروری است که براساس استانداردهای موجود حداقل مقاومت فیلترهای هپا در برابر جریان هوا و یا افت فشار معمولا در فشار 300 پاسگال رخ می دهد.

فیلترهای هپا می توانند به عنوان بخشی از سامانه های فیلتراسیون به کار روند. این فیلترها حتی برای تنگی نفس و حساسیت های فصلی مناسب هستند؛ به این دلیل که هپا توانایی جذب حتی گرده های داخل هوا را نیز دارد.

هود لامینار فلو

فیلتر هپا در هودهای آزمایشگاهی لامینار فلو

فیلتر هپا یکی از موثرترین روش های تصفیه هوا در آزمایشگاه و انواع هودهای آزمایشگاهی می باشد . هپا مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air و به معنای حذف ذرات معلق هوا با راندمان بالا است.

همانطور که میدانید هودهای لامینار فلو که در آزمایشگاه های میکروبی معمولا اصلی ترین ابزار آزمایشگاه هستند از همین فیلترهای هپا برای جذب ذرات معلق در هود که ناشی از کشت های میکروبی و یا آزمایش های سلولی میباشند، استفاده میکنند. با توجه به مطالب فوق میتوان اهمیت فیلتر هپا و همچنین کیفیت این فیلترها را در هودهای لامینار درک کرد.

هود لامینار فلو

عوامل موثر بر عملکرد این نوع فیلتر ضخامت فیلتر ، قطر فیبرها و سرعت عبور هواست که در سرعت ۰.۴۵ متر بر ثانیه بالاترین بازدهی را دارا میباشد .
طول عمر استاندارد یک فیلتر HEPA در یک محیط تمیز کننده استاندارد بین ۳ تا ۵ سال متغیر است. این بستگی به میزان آلودگی در محیط و نگهداری از فیلترهای پیش ساخته دارد.
به محض اینکه سرعت توصیه شده ۰.۴۵ متر بر ثانیه در سطح فیلتر نتواند برآورده شود ، تعویض فیلتر هپا الزامی میباشد.

بنابر این خرید یک هود لامینار فلو مناسب و مطمئن برای آزمایشگاه مستلزم رعایت اصول ایمنی در ساخت بدنه هود و همچنین استفاده از فیلترهای خوب و با کیفیت میباشد که همین امر باعث شده تا طیف گسترده ای از هودهای لامینار فلو با قیمت های کاملاً متفاوت در بازار موجود باشند که بعضاً برای مصرف کنندگان باعث سردرگمی و عدم تصمیم گیری صحیح میشود.

شرکت فرآزما با توجه به رسالت خود که حفظ ایمنی کاربران آزمایشگاه و ارائه تجهیزات مناسب با نیاز کاربر و گارانتی و خدمات پس از فروش متعهدانه میباشد، انواع هودهای لامینار فلو با مشخصات فنی مناسب را همراه مشاوره رایگان برای تسهیل در تصمیم گیری به مشتریان محترم ارائه خواهد داد.

هود لامینار فلو

هود لامینار فلو هود لامینار فلو هود لامینار فلو هود لامینار فلو
تماس جهت مشاوره رایگان
ارسال فرم استعلام قیمت

top