دستگاه تعیین نقطه ذوب

نقطه ذوب

حرارت دادن به جسم جامد، موجب افزایش جنبش مولکول ها شده و فاصله ی بین آن ها به مرور زیاد می شود تا جایی که مولکول-ها آزادانه حرکت می کنند ،بدین ترتیب جسم جامد ذوب شده است. دمایی که ذوب شدن در آن رخ می دهد، نقطه ذوب نام دارد. در این دما فشاربخار مایع تشکیل شده و فشار بخار جامد درحال ذوب باهم برابرند، به عبارتی فاز مایع و جامد در حال تعادل هستند.از آن جایی که تعادل برقرار است، در زمان ذوب شدن درجه حرارت ثابت می ماند.

عوامل تاثیر گذار بر نقطه ذوب:

وجود ناخالصی : ناخالصی موجب کاهش نقطه ذوب می شود( مواد خالص تر دامنه ذوب کمتری دارند).
ترکیب دوماده : دمای نقطه ذوب ترکیب دو ماده، پایین تر از نقطه ذوب مواد اولیه است.
گرمای زیاد:گرمای بیش از اندازه به جسم جامد، موجب تجزیه شدن آن شده و دمای تجزیه جایگزین دمای ذوب محسوب می-شود.
فشار بخار بالا: فشار بخار بالا موجب تصعید جسم در نقطه ذوب یا قبل از آن می شود.

تعیین نقطه ذوب:

دمای ذوب را عمدتا به دو روش لوله ی تیل و دستگاه های میکروسکوپی تعیین میکنند

دستگاه تعیین نقطه ذوب:

تعیین نقطه ذوب مواد یکی از اطلاعات مفید درمطالعه مواد جامد است که کاربرد فراوانی در تعیین خلوص و شناسایی آن ها دارد. دستگاه تعیین نقطه ذوب، با عملکرد سریع و آسان، برنامه ی دمایی مورد نظر را با دقت و تکرارپذیری فراوان اجرا می کند. پس از وارد کردن دمای ابتدایی و انتهایی و سرعت گرمایش، با زدن کلید دستگاه به صورت کاملا اتوماتیک شروع به کار نموده و پس از تعیین نقطه ذوب می توان دمای ابتدا و انتها، سرعت گرمایش، تاریخ، زمان و میزان نقطه ذوب و حتی در صورت نیاز نموداری ساده را بر روی نمایشگر یا پرینتر مخصوص مشاهده کرده. همچنین دستگاه قابلیت فیلمبرداری از روند ذوب شدن مواد و لحظه ی آغازین ذوب دارد. برای تعیین نقطه ذوب ، یک اشعه با طول موج ثابت به نمونه تابیده میشود، اما اشعه به فتوسل دستگاه نمیرسد، ولی در هنگام ذوب، اشعه از نمونه عبور کرده و به فتوسل می تابد. دستگاه دمای اندازه گیری شده در هنگام برخورد اشعه به فتوسل را به عنوان نقطه ذوب معرفی می نماید.

کمپانیKruss آلمان، یکی از تولیدکنندگان معتبر در زمینه دستگاه های نقطه ذوب است.در این راستا شرکت فرآزما به عنوان نماینده این کمپانی در ایران، این مسئولیت را عهده دار است.در اینجا به معرفی ویژگی های دستگاه های نقطه ذوب مدل M3000 پرداخته می شود:

 دستگاه تعیین نقطه ذوب

تماس جهت مشاوره رایگان
ارسال فرم استعلام قیمت
top