دستگاه لومینومتر روشی نوین برای تشخیص میزان میکروارگانیسم ها

 دستگاه لومینومتر

آدنوزین تری فسفات (ATP) و ارتباط آن با میزان آلودگی سطوح

آدنوزین تری فسفات ATPمولکولی است با پیوندهای پرانرژی که انرژی مورد نیاز واکنش ها در سلول را فراهم می کند. این مولکول ناقل انرژی محسوب می شود. متابولیسم مواد سوختی همانند کربوهیدرات ها و چربی ها در همه سلول ها به تولید آدنوزین تری فسفات یاATP می انجامد و واکنش های فیزیولوژیک به این ترکیب پرانرژی وابسته هستند. آدنوزین تری فسفات در تمام جانداران برای تبدیل انرژی به کار می‌رود و با انتقال انرژی به مولکول های دیگر، یک گروه فسفات خود را از دست داده و به آدنوزین دی فسفات (ADP) تبدیل می‌شود یا اینکه با از دست دادن دو گروه فسفات (PP1)، به آدنوزین مونو فسفات (AMP) تغییر می‌یابد، که این فرآورده‌ها نیز مجدا می‌توانند با کسب فسفات به (ATP) تبدیل شوند.

رابطه بین ATP و میکروارگانیسم ها

همانطور که می دانید بسیاری از سطوح از نظر ظاهری تمیز و عاری از میکروارگانیسم ها می باشند ولی در حقیقت این طور نیست و مولکول های بیولوژیکی زیادی وجود دارند که با چشم غیر مسلح قابل رویت نبوده و نیازمند روش های آزمایشگاهی جهت بررسی میزان پاکیزگی هستند.
از آنجایی که ATP انرژی درون سلولی بوده و کلیه سلول های زنده از جمله باکتری ها، قارچ ها، جلبک ها و ارگانیسم های فعال دارایATP هستند در نتیجه با اندازه گیری آن می توان به وجود هرگونه میکروارگانیسم پی برد.

دانشمندان با الهام گرفتن از کرم شب تاب و واکنشی که در بدن این حشره رخ می دهد، توانسته اند دستگاهی را طراحی کنند که به کمک آن بتوان شدت نور ساطع شده از این واکنش را اندازه گیری نمود. واکنش شیمیایی مربوطه از قرار زیر است:

همانطور که مشاهده می کنید در این واکنش ATP به همراه لوسیفرین و اکسیژن در حضور آنزیم لوسیفراز کمپلکس اکسی لوسیفرین را تشکیل می دهد و باعث ایجاد نور می شود که شدت نور تولید شده با میزان ATP نسبت مستقیم دارد.

 

معرفی دستگاه:

شرکت TIANLONG با بهره گیری از این تکنولوژی دستگاه لومینومتر، مدلBiolum III را تولید نموده تا با اندازه گیری ATP بتوانیم در مورد وجود و یا عدم وجود میکروارگانیسم ها در سطوح مختلف تحلیل دقیق و موثری داشته باشیم.

سیستم سنجش ATP از دو بخش تشکیل شده است:

1- سوآب نمونه برداری 2- دستگاه اندازه گیر ( لومینومتر)

دستگاه لومینومتر از انرژی نوری به عنوان منبع اندازه گیری میزان ATP بهره برده و نتایج را بصورت کمی و کیفی نشان می دهد.

واحد اندازه گیری این دستگاه RLU (Relative Light Unit or Femtomol or Mol of ATP) می باشد که بیانگر شدت نور ساطع شده بر اثر واکنش آدنوزین تری فسفات می باشد و هرچه این عدد بزرگتر باشد، بیانگر حضور بیشتر سلول های زنده در نمونه می باشد.

1 RLU = 1 * 10 -15mol





کاربردها:
همانطور که اشاره شد، از آنجا که میزان شدت نور تولید شده در این روش با مقدار ATP و نتیجتاً میکروارگانیسم ها در ارتباط مستقیم است، در تمامی مراکزی که نیاز به کنترل مقدار و یا حضور میکروارگانیسم ها و یا به عبارتی دیگر نیاز به کنترل بهداشت، نظافت و میزان آلودگی الزامی است، این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به برخی کاربردهای متداول این دستگاه خواهیم پرداخت:


صنایع تولید مواد غذایی
1- نظارت بر بهداشت محیط
2- کنترل بهداشت در خطوط تولید
3- تست میکروبی از محصول نهایی
4- اطمینان از ضدعفونی بودن مراحل بسته بندی

خدمات غذایی
1- مورد استفاده در واحد کنترل کیفیت
2- کنترل نظافت در آشپزخانه، ظروف و ابزار سرو غذا
3- نظارت بر میزان بهداشت در ظروف کیترینگ های خطوط هوایی

 


مراقبت های پزشکی
1- بازرسی از وسایل سطحی و عمومی در بیمارستانها
2- کنترل بهداشت دستان نیروهای خدماتی در بیمارستان
3- بازرسی و نظارت بر نظافت عمومی در محیط بیمارستان
4- بازرسی ضدعفونی بودن تجهیزات و ابزارهای پزشکی در بیمارستان


حفاظت محیط و سایر صنایع
1- ارزیابی آلودگیهای زیستی در نمونه های آب و پساب
2- تشخیص میزان آلودگی خاک و نمونه های لجن
3- تولید محصولات سالم روزانه
4- دپارتمانهای بازرسی کیفی
5- مدیریت بهداشت و صنایع هتلداری
6- قسمت های بازرسی و نظارتی

 

 فروش انواع دستگاه لومینومتر
 فروش انواع دستگاه لومینومتر

برچسب ها

top