نیروی سانتریفیوژ

نیروی سانتریفیوژ

چنانچه ذرات در یک نمونه دارای جرم های متفاوتی باشند، میتوان بر اساس اختلاف جرم و تاثیر نیروی ثقل، آنها را از یکدیگر جدا کرد. برای این کار از دستگاهی به نام سانتریفیوژ استفاده میشود که مبنای عملکرد آن فیزیک دورانی و نیروی گریز از مرکز میباشد. در حقیقت این دستگاه توسط نیروی گریز از مرکز، ذرات سوسپانسیون را از مایع جدا میکند و همچنین باعث تفکیک دو مایع با تراکم متفاوت میشود.
دستگاه با ایجاد نیروی چندین برابر نیروی جاذبه، باعث افزایش سرعت طبیعی جدایی ذرات با تراکم متفاوت میشود . در یک نگاه سانتریفیوژ یک چرخنده فلزی است با حفره هایی که در آن نمونه های مورد نظر قرار گرفته و با سرعت مشخص می چرخند اما از دیدگاه فنی مؤلفه هایی هستند که عملکرد این سیستم را تحت تاثیر قرار میدهند:
یکی از این مولفه ها سرعت چرخش میباشد که واحد آن دور بر دقیقه RPM (Rounds per minute) بوده که سانتریفیوژها بر حسب این پارامتر به سه دسته تقسیم میشوند :

  • دور پایین ( 2000~6000 RPM )
  • دور بالا ( 12000~24000 RPM )
  • اولترا ( 100000~175000 RPM )

نیروی نسبی سانتریفیوژ
(Relative Centrifuge Force – RCF)

مؤلفه دیگر که غالبا اهمیت بیشتری هم دارد نیروی نسبی سانتریفیوژ میباشد که ارتباط مستقیمی با سرعت و شعاع چرخش دارد. نیروی سانتریفوژ یا RCF با فرمول زیر محاسبه و واحد آن نیز بر اساس ضریبی از جاذبه زمین G(Gravity)بیان میشود.

G=Ѡ²R

Ѡ : سرعت زاویه ای
Ѡ=(2πN/60)²

R : شعاع سانتریفوژ برحسب سانتیمتر
N=RPM

π =3.14

رابطه بین سرعت چرخش و نیروی سانتریفیوژ نیز به این شکل بیان میشود:

همانطور که مشاهده میشود هر چه شعاع محور دورانی در سانتریفیوژ بزرگتر باشد، جداسازی بهتر و در زمان کمتر انجام میشود. بنابر این برای خرید دستگاه سانتریفیوژ یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد نیروی RCF میباشد. چراکه سانتریفیوژها با سرعت چرخشی برابر میتوانند شعاع دورانی و نیروی جداسازی متفاوتی داشته باشند و این امر میتواند کابرد آنها را متمایز گرداند

 انواع دستگاه سانتریفیوژ
فروش انواع سانتریفیوژ
فروش انواع سانتریفیوژ

برچسب ها

top