پمپ خلاء آزمایشگاهی

پمپ خلاء آزمایشگاهی دستگاهی است که جهت انجام برخی آزمایشات که در آنها نیاز به عدم حضور اکسیژن و گازهای دیگر می باشد استفاده می شود. همانطور که از اسم آن پیداست، این دستگاه هوای داخل محفظه مورد نظر را مکش میکند و محیطی تقریباً خلاء برای انجام آزمایش محیا میکند.

مولکول های هوا و به صورت کلی تمام گازها در صورتی از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت می کنند که بین این دو نقطه اختلاف فشار وجود داشته باشد ؛ در همین رابطه می توان گفت پمپ های خلاء وسایلی برای ایجاد اختلاف فشار و خارج کردن مولکول های هوا و گاز های دیگر از محفظه هستند.

رسیدن به خلاء درجه بالا کار بسیار سختی است زیرا مواد مختلف وقتی در خلاء قرار می گیرند از خود واکنش های متفاوتی نشان می‌دهند. مثلاً برخی مواد تبخیر می شوند ، برخی از خود گازهایی ساطع می کنند که قبلاً جذب سطح آنها شده اند و سایر واکنش هایی که معمولاً مواد مختلف در مواجهه با خلاء از خود نشان می دهند؛ به همین دلیل این ناخالصی های اندک باعث می شود که خلاء به صورت کامل انجام نگیرد.

امروزه پمپ های خلاء بطور کلی به دو دسته تقسیم بندی میشوند:

1- پمپ های خشک
2- پمپ های روغنی

پمپ های خلاء یا پمپ وکیوم روغنی سال ها است که در بازار های صنعتی برای ایجاد خلاء در محدوده فشار بالا و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ وکیوم روغنی از جمله وکیوم پمپ های جابجایی مثبت و رینگ مایع هستند که مایع در گردش آن ها روغن می باشد. این پمپ های مکنده از روغن به عنوان سیلینگ، روانکار و خنک کننده در ایجاد خلاء مورد نیاز استفاده می کنند.

پمپ های وکیوم خشک تیغه گرافیتی به dry rotary vane معروف بوده ، طراحی آن مثل روتاری روغنی است ولی تیغه های آن از جنس کربن (گرافیت) بوده ، در سایز کوچک و حداکثر تا ۵۰۰ متر مکعب ساخته می شوند حداکثر خلاء این پمپ ها معمولا 80mbar می باشد و به oil less معروف اند.

جهت انتخاب و یا خرید وکیوم پمپ مناسب برای آزمایشگاه خود میتوانید با کارشناسان شرکت فرآزما تحقیق تماس بگیرید.

پمپ های خلاء در آزمایشگاه کاربردهای فراوانی دارند اما بطور معمول میتوان به استفاده این پمپ در انواع فیلتراسیون، اتصال به ارلن های خلاء ، سیستم تقطیر در خلاء یا همان دستگاه روتاری اواپراتور و آون های خلاء اشاره نمود.
کمپانی ویجنز یکی از برترین و بزرگترین تولید کنندگاه تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی از سال 2005 تا کنون محصولات خود را در کشورهای آلمان ، انگلستان ، ایتالیا ، آمریکا ، چین و سنگاپور تولید و به اقصی نقاط دنیا صادر میکند. پمپ های خلاء آزمایشگاهی نیز یکی از محصولات این کمپانی میباشد که توسط شرکت فرآزما به عنوان نمایده این برند در ایران عرضه میشوند.

 پمپ خلا
 پمپ خلا
top